Certified Excellence Service Partner vervangt hoogwaardige cilinders in lasinstallatie RailPro voestalpine Track Solutions Netherlands B.V.
De las- en freesinstallaties zijn dé motor van het Rail Service Center van RailPro, specialist in spoorstaafbewerkingen. Dus is het van cruciaal belang dat die installaties goed en betrouwbaar werken. NAP Techniek (midden-Nederland) is daar grotendeels verantwoordelijk voor. Onze Certified Excellence Service Partner, NAP Techniek, voltooide onlangs nog een stevig onderhoudsproject, waarbij zes hoogwaardige cilinders werden vervangen.
RailPro ondersteunt beheerders en aannemers bij de aanleg en het onderhoud van de railinfrastructuur. Het bedrijf bewerkt onder andere spoorstaven met verschillende profielen en staalsoorten, met lengtes tot 360 meter. “RailPro zaagt de spoorstaven op de gewenste lengte, slijpt de kopstukken en zorgt voor solide lasverbindingen tussen de spoorstaven”, vertelt Dennis Nap. Samen met zijn zus Priscilla vormt hij de directie van familiebedrijf NAP Techniek uit Nijkerk, een allround partner voor alles op het gebied van hydrauliek. “Vanwege de intensiteit van dat proces worden de spoorstaven daarna opnieuw gericht, schoongestraald en gecoat. De cilinders in de lasmachine die we hebben vervangen, zorgen onder andere voor het afstroopproces van de laslagen, en voor de distributie van de spoorstaven, die over rollenbanen door de installatie bewegen. Cruciale onderdelen, en dus verwacht RailPro topkwaliteit van ons.”
Verlengstuk
Ook Jan Jaap Lieuwen, Distribution manager bij Bosch Rexroth, onderkent het belang van onberispelijk vakmanschap. “Uiteindelijk razen er treinen vol passagiers of goederen over deze spoorstaven. Gelukkig heeft NAP Techniek alle kennis en kunde in huis om die kwaliteit te leveren. Niet voor niets zijn ze Bosch Rexroth CE Service Partner van het eerste uur. Ik beschouw NAP Techniek als een volwaardig verlengstuk van onze organisatie.”
“De olie en de oliepomp zijn het bloed en het hart van een machine”
In topconditie
RailPro werkt al vele jaren met het Bosch Rexroth hydrauliekaggregaat voor de las- en freesinstallatie. Dat aggregaat dateert van 1994, maar het is nog steeds in bedrijf en zelfs in topconditie. Hoe dat kan? “In de eerste plaats natuurlijk door de kwaliteit van het aggregaat”, aldus Jan Jaap. “Maar zeker ook door de manier waarop ermee is omgesprongen. De olie en de oliepomp bijvoorbeeld, zijn het bloed en het hart van een machine. Bij maar liefst 80 tot 90 procent van alle hydrauliekstoringen is verkeerd oliemanagement de oorzaak. Ik gebruik niet graag zweverige termen als eeuwig leven, maar als je goed zorgt voor de olie en de pomp, is een machine bijna niet kapot te krijgen. En dat is precies wat NAP Techniek doet.”
Zware jongens
In twee weken tijd (januari 2024) verving NAP Techniek zes cilinders uit, bij het bewuste hydrauliekaggregaat. “Dat klinkt als een klein aantal, maar vergis je niet: dit zijn zware jongens”, aldus Jan Jaap. “Die haal je er niet zomaar uit. Je moet ze bijvoorbeeld hydraulisch en elektrisch loskoppelen, en dat volgens een uitdagende planning. RailPro wilde het productieproces zo kort mogelijk onderbreken, dus de tijdsdruk was groot. Een extra weekje werken omdat het ergens even tegenzat? Dat was geen optie.”
“Neem van mij aan: deze cilinders kunnen weer jaren mee”
Maximale kwaliteit
Vanwege de planning kozen RailPro en NAP Techniek voor een ‘dubbele aanpak’: de oude cilinders werden vervangen door nieuwe, waarna de oude gereviseerd werden, om later als spare parts ingezet te kunnen worden. Tijdens deze revisie gebruikte NAP Techniek seal kits van Bosch Rexroth om de afdichtingen te vervangen. “We werken met originele Bosch Rexroth-onderdelen”, aldus Dennis. “Zo weten we zeker dat de cilinders straks weer in perfecte conditie zijn.” Jan Jaap gebruikt de term back to original. “Daardoor kunnen wij weer maximale kwaliteit garanderen. Neem van mij aan: deze cilinders kunnen weer jaren mee.”
Trots als drijfveer
Dennis en Priscilla zijn tevreden over de samenwerking met Bosch Rexroth. “Bosch staat voor kwaliteit”, aldus Dennis. “Dat zie je al aan het feit dat de vervangen cilinders al decennia oud waren. En nog steeds kunnen we gewoon seal kits bestellen en documentatie raadplegen.” Priscilla vult aan: “Bosch Rexroth is een A-merk, dat je wereldwijd tegenkomt. Wat ons betreft is er niets beters. We zijn dan ook een trotse CE Service Partner. Een goede samenwerkingsconstructie trouwens: Bosch Rexroth is een grote organisatie, terwijl de markt vraagt om korte lijnen en om snelheid, precies waar wij sterk in zijn. Heeft een klant dringend een onderdeel nodig voor een machine? Dan leveren we dat vandaag nog, zodat zijn productie blijft draaien. En bij alles wat we doen, is trots een belangrijke drijfveer. Half werk? Dat zullen we nooit afleveren.”
Samenwerking voortzetten
Bosch Rexroth heeft een ambitieuze doelstelling: in 2028 moet minimaal 30 procent van onze wereldwijde orderintake afkomstig zijn van onze partners. Jan Jaap: “Wij zijn er klaar voor, en ik heb er alle vertrouwen in dat NAP Techniek dat ook is. Ik hoop en verwacht dat we onze samenwerking nog vele jaren voortzetten.” Ook Dennis en Priscilla zitten zo in de wedstrijd. Priscilla: “De samenwerking verloopt voorspoedig. Natuurlijk loop je wel eens tegen dingen aan, maar het gaat erom dat je die vervolgens goed oppakt. Met Bosch Rexroth komen we er altijd uit. Wat ons betreft gaan we de komende jaren op dezelfde voet verder.”
Het onderhoudsproject van NAP Techniek bij RailPro liep van 8 tot 22 januari 2024. Eind januari meldde RailPro dat haar fabrieken weer volledig operationeel zijn, en alle spoorstaafbewerkingen weer naar klantwens mogelijk zijn. Binnenkort krijgt het project een nieuw hoofdstuk, wanneer NAP Techniek acht hulpcilinders van de RailPro-lasinstallatie gaat vervangen.